E-mail: office@spitalulfilantropia.ro

AdresăBulevardul Ion Mihalache 11-13, București 011171  

  Eliberarea documentelor medicale solicitate de către pacienţi / aparţinători / împuterniciţi precum şi a condiţiilor de transmitere a datelor medicale ale pacientului

          

 

                 Eliberarea documentelor medicale solicitate de către pacienţi / aparţinători / împuterniciţi se realizează în strictă concordanţă cu prevederile OMS 1410/2016 privind aprobarea Normelor de aplicare a Legii drepturilor pacientului nr. 46/2003, urmărindu-se respectarea următoarelor reguli:

 

1) solicitarea privind comunicarea datelor medicale personale se adresează de către pacienţi / aparţinători / împuterniciţi, în scris, prin completarea formularului „Solicitare privind comunicarea documentelor medicale personale“, prevăzut în anexa nr. 3 la O.M.S 1410/2016.  Formularul astfel completat, va fi insoțit de copii xerografiate după cartea de identitate, respectiv după certificatul de naștere al solicitantului

Respectivul formular se aprobă de către managerul spitalului şi este repartizat Serviciului Evaluare și Statistică Medicală pentru soluţionare.

2) în cazul minorilor, majorilor fără discernământ şi a majorilor cu pierdere temporară a capacităţii de exerciţiu, solicitantul trebuie să facă dovada că are calitatea de aparţinător / reprezentant legal/tutore.

3) în cazul persoanelor împuternicite care solicită documente medicale ale pacienţilor, acestea este necesar să anexeze ”Acordul pacientului privind comunicarea datelor medicale” prevăzut în anexa nr. 5 la OMS 1410/2016.

4) eliberarea copiilor documentelor medicale solicitate are loc după completarea de către pacienţi / aparţinători / împuterniciţi a formularului „Declaraţie privind comunicarea documentelor medicale personale“, prevăzut în anexa nr. 4 la OMS 1410/2016, cu modificările și completările ulterioare,

                 Reglementarea procesului de eliberare a documentelor medicale solicitate de către pacienţi/ aparţinători/ împuterniciţi sau alte persoane, îndreptăţite să aibă acces la informaţii, potrivit legii  are ca principale scopuri:

  1. a) pacientul are acces neîngrădit la datele medicale personale, în condiţiile legii. Accesul pacientului la datele medicale poate fi direct sau indirect – prin aparţinătorii legali sau prin intermediul medicilor nominalizaţi de acesta în Anexa nr.5 la norme “Acordul pacientului privind comunicarea datelor medicale personale” (Legea 46/2003 actualizată).
  2. b) toate informaţiile privind starea pacientului, rezultatele investigaţiilor, diagnosticul, tratamentul, datele personale sunt confidenţiale, chiar şi după decesul acestuia. Aceste informaţii pot fi furnizate numai în cazul în care pacientul îşi dă consimţământul în mod explicit sau dacă legea o cere în mod expres. În cazul în care informaţiile sunt necesare altor furnizori de servicii medicale acreditaţi, implicaţi în tratarea pacientului, acordarea consimţământului nu mai este obligatorie. (Legea 46/2003 actualizată).
  1. c) în situaţia în care pacientul s-a aflat în imposibilitatea de a-şi exprima acordul şi a intervenit decesul acestuia, datele cu caracter confidenţial din foaia de observaţie, informaţii privind starea pacientului, rezultatele investigaţiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale, pot fi furnizate, la cerere, următoarelor persoane, în ordinea de mai jos:

– soţului supravieţuitor;

– descendenţilor;

– ascendenţilor/tutorilor;

– rudelor în linie colaterală până la al patrulea grad inclusiv.

  1. d) Situaţiile în care pacientul se află în imposibilitate de a-şi exprima acordul sunt următoarele:

1) stare comatoasă.

2) stare de inconştienţă.

3) incapacitate fizică care face imposibilă exprimarea acordului.

EXTRAS din Legea drepturilor pacientului nr. 46/2003, cu modificările ulterioare

 

Dreptul la confidenţialitatea informaţiilor
şi viaţa privată a pacientului

Art. 21. 

Toate informaţiile privind starea pacientului, rezultatele investigaţiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidenţiale chiar şi după decesul acestuia.

Art. 22. 

Informaţiile cu caracter confidenţial pot fi furnizate numai în cazul în care pacientul îşi dă consimţământul explicit sau dacă legea o cere în mod expres.

Art. 23. 

În cazul în care informaţiile sunt necesare altor furnizori de servicii medicale acreditaţi, implicaţi în tratamentul pacientului, acordarea consimţământului nu mai este obligatorie.

Art. 24. Pacientul are acces la datele medicale personale.

(2) Pacientul are dreptul de a desemna, printr-un acord consemnat în anexa la foaia de observaţie clinică generală, o persoană care să aibă acces deplin, atât în timpul vieţii pacientului, cât şi după decesul pacientului, la informaţiile cu caracter confidenţial din foaia de observaţie.

(3) În situaţia în care pacientul s-a aflat în imposibilitatea de a-şi exprima consimţământul cu privire la informaţiile prevăzute la art. 21 şi a intervenit decesul acestuia, prin excepţie de la prevederile art. 22, aceste informaţii pot fi accesate pe baza certificatului de calitate de moştenitor

Art. 25. 

(1) Orice amestec în viaţa privată, familială a pacientului este interzis, cu excepţia cazurilor în care această imixtiune influenţează pozitiv diagnosticul, tratamentul ori îngrijirile acordate şi numai cu consimţământul pacientului.

(2) Sunt considerate excepţii cazurile în care pacientul reprezintă pericol pentru sine sau pentru sănătatea publică.

EXTRAS din Normele de aplicare a Legii drepturilor pacientului nr. 46/2003, Parte integrantă din Ordin 1410/2016

Art. 9.

(1) Unităţile trebuie să asigure accesul neîngrădit al pacienţilor la datele medicale personale.

(2) Solicitarea privind comunicarea datelor medicale personale se adresează instituţiei medicale în scris, prin completarea formularului „Solicitare privind comunicarea documentelor medicale personale”, prevăzut în anexa nr. 3 la prezentele norme.

(3) Eliberarea copiilor documentelor medicale solicitate se face de către unităţile sanitare în termen de maximum 48 de ore de la înregistrarea solicitării.

(4) Eliberarea copiilor documentelor medicale solicitate se face după completarea de către pacient a formularului „Declaraţie privind comunicarea documentelor medicale personale”, prevăzut în anexa nr. 4 la prezentele norme.

Art. 10.

(1) În situaţiile în care se solicită informaţii cu caracter confidenţial, unităţile au obligaţia să asigure respectarea cadrului legal privind furnizarea acestora.

(2) În situaţiile în care datele referitoare la viaţa privată, familială a pacienţilor influenţează pozitiv stabilirea diagnosticului, tratamentul sau îngrijirile acordate, unităţile le pot utiliza, dar numai cu consimţământul acestora, fiind considerate excepţii cazurile în care pacienţii reprezintă pericole pentru ei înşişi sau pentru sănătatea publică.

Art. 11.

(1) La internare sau pe parcursul furnizării serviciilor de sănătate, după caz, medicul curant are obligaţia să aducă la cunoştinţa pacientului faptul că are dreptul de a cere să nu fie informat în cazul în care informaţiile medicale prezentate i-ar cauza suferinţă, precum şi dreptul de a alege o altă persoană care să fie informată în locul său.

(2) Acordul pacientului privind desemnarea persoanelor care pot fi informate despre starea sa de sănătate, rezultatele investigaţiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale se exprimă în scris, prin completarea formularului „Acordul pacientului privind comunicarea datelor medicale personale”, prevăzut în anexa nr. 5 la prezentele norme.

(3) În situaţia în care pacientul s-a aflat în imposibilitatea de a-şi exprima acordul prevăzut la alin. (2) şi a intervenit decesul acestuia, datele cu caracter confidenţial din foaia de observaţie, informaţiile privind starea pacientului, rezultatele investigaţiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale pot fi furnizate, la cerere, pe baza certificatului de calitate de moştenitor.

(4) Situaţiile în care pacientul se află în imposibilitate de a-şi exprima acordul prevăzut la alin. (2) sunt următoarele:

  1. a)stare comatoasă;
  2. b)stare de inconştienţă;
  3. c)incapacitate fizică care face imposibilă exprimarea acordului.

(41) În cazul pacientului pentru care nu a fost consemnat acordul sau refuzul acestuia privind desemnarea persoanelor prevăzute la alin. (2) se prezumă că pacientul a fost în imposibilitate de a-şi exprima acordul.

Formularul astfel completat, va fi însoțit de copii xerografiate după cartea de identitate, respectiv certificat naștere solicitant.
Formularul astfel completat, va fi însoțit de copii xerografiate după cartea de identitate, respectiv certificat naștere solicitant.
Formularul astfel completat, va fi însoțit de copii xerografiate după cartea de identitate, respectiv certificat naștere solicitant.

Drepturile si obligatiile pacientilor

Asigurarile sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii sanatatii populatiei care asigura accesul la un pachet de servicii de baza, cuprinzand servicii medicale preventive si curative, servicii de ingrijire a sanatatii, medicamente, materiale sanitare si dispozitive medicale. 
      Asiguratii au dreptul la un pachet de servicii de baza, in conformitate cu Legea nr. 95 / 2006 privind reforma in domeniul sanatatii, Titlul VIII Asigurarile sociale de sanatate. Pachetul de servicii de baza este stabilit prin contractul-cadru elaborat de CNAS, in colaborare cu organizatiile implicate in sistem. Proiectul se avizeaza de Ministerul Sanatatii Publice, si se aproba prin hotarare a Guvernului. 
      Contractul-cadru reglementeaza, in principal, conditiile acordarii asistentei medicale cu privire la: 
a) pachetul de servicii de baza la care au dreptul persoanele asigurate; 
b) lista serviciilor medicale, a serviciilor de ingrijiri, inclusiv la domiciliu, a medicamentelor, dispozitivelor medicale si a altor servicii pentru asigurati aferente pachetului de servicii de baza prevazut la lit. a); 
c) criteriile si standardele calitatii pachetului de servicii; 
d) alocarea resurselor si controlul costurilor sistemului de asigurari sociale de sanatate in vederea realizarii echilibrului financiar al fondului; 
e) tarifele utilizate in contractarea pachetului de servicii de baza, modul de decontare si actele necesare in acest scop; 
f) internarea si externarea bolnavilor; 
g) masuri de ingrijire la domiciliu si de recuperare; 
h) conditiile acordarii serviciilor la nivel regional si lista serviciilor care se pot contracta la nivel judetean, precum si a celor care se pot contracta la nivel regional; 
i) prescrierea si eliberarea medicamentelor, a materialelor sanitare, a procedurilor terapeutice, a protezelor si a ortezelor, a dispozitivelor medicale; 
j) modul de informare a asiguratilor; 
k) coplata pentru unele servicii medicale. 

      Asiguratii beneficiaza de pachetul de servicii de baza in caz de boala sau de accident, din prima zi de imbolnavire sau de la data accidentului si pana la vindecare, in conditiile stabilite de Legea nr. 95 / 2006. 

      Asiguratii au urmatoarele drepturi: 
a) sa aleaga furnizorul de servicii medicale, precum si casa de asigurari de sanatate la care se asigura, in conditiile prezentei legi si a contractului-cadru; 
b) sa fie inscrisi pe lista unui medic de familie pe care il solicita, daca indeplinesc toate conditiile prezentei legi, suportand cheltuielile de transport daca optiunea este pentru un medic din alta localitate; 
c) sa isi schimbe medicul de familie ales numai dupa expirarea a cel putin 6 luni de la data inscrierii pe listele acestuia; 
d) sa beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare si dispozitive medicale in mod nediscriminatoriu, in conditiile legii; 
e) sa efectueze controale profilactice, in conditiile stabilite prin contractul-cadru; 
f) sa beneficieze de servicii de asistenta medicala preventiva si de promovare a sanatatii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor; 
g) sa beneficieze de servicii medicale in ambulatorii si in spitale aflate in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate; 
h) sa beneficieze de servicii medicale de urgenta; 
i) sa beneficieze de unele servicii de asistenta stomatologica; 
j) sa beneficieze de tratament fizioterapeutic si de recuperare; 
k) sa beneficieze de dispozitive medicale; 
l) sa beneficieze de servicii de ingrijiri medicale la domiciliu; 
m) sa li se garanteze confidentialitatea privind datele, in special in ceea ce priveste diagnosticul si tratamentul; 
n) sa aiba dreptul la informatie in cazul tratamentelor medicale; 
o) sa beneficieze de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate in conditiile legii. 

      Obligatiile asiguratilor pentru a putea beneficia de aceste drepturi sunt urmatoarele: 
a) sa se inscrie pe lista unui medic de familie; 
b) sa anunte medicul de familie ori de cate ori apar modificari in starea lor de sanatate; 
c) sa se prezinte la controalele profilactice si periodice stabilite prin contractul-cadru; 
d) sa anunte in termen de 15 zile medicul de familie si casa de asigurari asupra modificarilor datelor de identitate sau modificarilor referitoare la incadrarea lor intr-o anumita categorie de asigurati; 
e) sa respecte cu strictete tratamentul si indicatiile medicului; 
f) sa aiba o conduita civilizata fata de personalul medico-sanitar; 
g) sa achite contributia datorata fondului si suma reprezentand coplata, in conditiile stabilite prin contractul-cadru; 
h) sa prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative ce atesta calitatea de asigurat. 
      
Persoanele care nu fac dovada calitatii de asigurat beneficiaza de servicii medicale numai in cazul urgentelor medico-chirurgicale si al bolilor cu potential endemo-epidemic si cele prevazute in Programul national de imunizari, monitorizarea evolutiei sarcinii si a lauzei, servicii de planificare familiala in conditiile art. 223, in cadrul unui pachet minimal de servicii medicale, stabilit prin contractul-cadru. 

      Tarifele serviciilor hoteliere pentru persoana care insoteste copilul internat in varsta de pana la 3 ani, precum si pentru insotitorul persoanei cu handicap grav internate se suporta de catre casele de asigurari, daca medicul considera necesara prezenta lor pentru o perioada determinata.